Klasy integracyjne w szkole - szansą dla wszystkich dzieci

 

„Każdy ma prawo do szczęścia
i swojego miejsca w społeczeństwie"
(M. Grzegorzewska)

 

W naszej szkole od roku szkolnego 2002/2003 funkcjonują klasy integracyjne. Stworzonow nich warunki do nauczania i wychowania dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych.

 

Korzyści integracji:

  • brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
  • bliska współpraca z rodzicami,
  • wiara w możliwości dziecka,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postaw i więzi psychospołecznych tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • radość „dawania”,
  • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.

Kształcenie integracyjne wspomaga wykwalifikowana kadra specjalistów:

  • nauczyciele wspomagający,
  • psycholog,
  • pedagog,
  • logopeda,
  • nauczyciel gimnastyki korekcyjnej,
  • nauczyciel rewalidacji indywidualnej,
  • rehabilitant ruchowy,
  • pielęgniarka szkolna.

Organizacja klasy integracyjnej:

  • Klasa liczy 15-20 uczniów ( w tym 3-5 uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych ).
  • W klasie pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący-nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel wspomagający posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.
  • Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej równoległej klasie.
  • Realizowane przez nauczyciela treści są dostosowywane do indywidualnych potrzeb

i możliwości dzieci.

  • Program nauczania jest wzbogacany o innowacje pedagogiczne.
  • Na lekcjach pracujemy metodami aktywnymi ( drama, burza mózgów, śnieżna kula ).
  • Realizujemy programy:

- integrujące zespół klasowy,

- uczące akceptacji dla odmienności,

- przeciwdziałające agresji.

  • Realizujemy projekty edukacyjne.
  • Czynnie uczestniczymy w życiu szkoły oraz je współtworzymy.
  • Proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych wspierają takie formy pracy jak: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia z logopedą, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, koła zainteresowań.

 

Szkoła dysponuje:

  • windą dla osób niepełnosprawnych,
  • podjazdem dla wózków inwalidzkich, rozsuwanymi drzwiami,
  • osobną łazienką przystosowaną dla osób na wózkach inwalidzkich,
  • wygodnie i nowocześnie urządzonymi klasami oraz gabinetami (logopedycznym, rewalidacyjnym, psychologa, pedagoga ),
  • w pełni wyposażoną salą do gimnastyki korekcyjnej,
  • dwiema salami gimnastycznymi,
  • gabinetem pielęgniarskim,
  • świetlicą zapewniającą opiekę dzieciom niepełnosprawnym,
  • biblioteką,
  • pracowniami informatycznymi z dostępem do Internetu.

 

Co daje integracja w PSP nr 15 w Opolu?

  1. Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
  2. Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet
    i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.
  3. Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
  4. Rodzice uczniów, zarówno jednych jak i drugich, mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.

 

Odpowiedzi Rodziców na pytanie w szkolnej ankiecie: „Czy decyzja o zapisaniu dziecka do klasy integracyjnej była słuszna?"

  • „Tak, chcę aby moje drugie dziecko również chodziło od kl. pierwszej do klasy integracyjnej."
  • Była to decyzja świadoma, z której jesteśmy jako rodzice bardzo zadowoleni".
  • Po wielu rozmowach ze znajomymi, których dzieci uczęszczają do tego typu klas uznałam, że warto zapisać córkę do takiej klasy."
  • „Była to decyzja w pełni świadoma i całkowicie słuszna. Klasa spełniła moje oczekiwania."
  • „Uważam, że podjęłam słuszną decyzję". Mała, integracyjna klasa otwiera dziecko, wyzbywa kompleksów. Oczywiście zależy to w dużej mierze od nauczycieli. W przypadku klasy mojego syna, założenia i cele klasy integracyjnej zostały w pełni osiągnięte. Dzieci uczą się tolerancji. Mam nadzieję, że klasy te na zawsze wpiszą się w tradycję szkoły".

 

        Poniżej zamieszczamy wiersze naszego ucznia z integracyjnej klasy 8a . Tomek bardzo chciał pochwalić się z nami swoją twórczością i tym samym zachęcić nas do działania i przezwyciężania swoich słabości. Bo jeśli się bardzo, bardzo chce, to można naprawdę wiele zdziałać. Zapraszamy do lektury! 

 

Bitwa

Żołnierze ze łzami w oczach

Do walki maszerowali

Strzelali do wroga,

Choć bardzo się bali

Umarli, polegli –

Żyć będą w pamięci

Za swe czyny dla nas

Będą jak święci.

 

 

Idą Święta

W sercu robi się ciepło.

Małe dzieci słuchają opowieści dziadka.

Już mama gotuje.

A co to? Szaleństwo prezentowe.

To nie jest najważniejsze!

Gdyż najważniejsze to być razem,

A Wigilię przeżywać sercem.

 

 

Ogień

Gdy cię zobaczyłem,

Iskra zapłonęła.

W moim sercu nastał raj.

Tylko dla ciebie

Otworzyłem siebie.

A w mojej głowie zagościł maj.